Dynia: pyszny chleb

Dodatek świeżego miąższu dyni do wypieku domowego chleba dodaje mu oryginalnej nutki smakowej i - jak twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie - może mieć działanie przeciwnadciśnieniowe oraz przeciwutleniające. Pierwszy, nowatorski krok w opracowaniu tego produktu już wykonano.

W naukowej kuchni wypieczono chleb z mąki pszennej - typ 750. Ze świeżo zerwanych owoców dyni wykorzystano tylko miąższ, pokrojono go w 2 cm sześcianiki, roztarto i dodawano bezpośrednio do mąki. Eksperyment powtórzono w 4 wersjach dodając 5, 10, 15 i 20 proc. miazgi i tu tkwi pewien problem w powtórzeniu tego pyszno-zdrowego doświadczenia w domu, gdyż uczeni podali owe procenty w stosunku do suchej końcowej masy produktu. Oprócz tych podstawowych składników chleba dodano również wodę (prosto z kranu), sól i suszone drożdże. Po upieczeniu studzono przez 2 godziny w temperaturze pokojowej. Które pieczywo było najsmaczniejsze? Zespół ekspertów oceniał również inne parametry chlebów i najwyższe noty przyznano tym z zawartością 5 i 10 proc. dyni.

Literatura:

Różyło R, Gawlik-Dziki U, Dziki D, Jakubczyk A, Karaś M, Różyło K: Wheat Bread with Pumpkin (Cucurbita maxima L.) Pulpas a Functional Food Product (2014) Food Technol Biotechnol.

Komentarze

  1. Ja nieraz piekę sama chleb ale z dynią to nigdy nie robiłam, musze spróbować, bo na pewno inaczej smakuje. Ja często eksperymentuje z daniami jak znajde ciekawe przepisy, Pani ma sporo fajnych przepisów, ja też znalazłam przepisy na śniadania, obiady czy kolacje tutaj http://cozjesz.pl/ też mam zamiar coś w niedzielę na obiad zrobic nowego :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz