Wierzby: oceniam naturalny ukorzeniacz

Trafiłam na przepis na naturalny ukorzeniacz z gałązek wierzby. Receptura była dość enigmatyczna: 5-10 cm gałązki polecono zalać wodą, przez 2 godziny ogrzewać na ogniu nie dopuszczając do wrzenia, odcedzić i preparat miał być gotowy. Trochę mnie niepokoiło, że nie podano np. ilości wody, ciężaru gałązek, gatunku wierzby, mimo to zrobiłam go „na wyczucie” i postanowiłam wypróbować na magnolii, hortensji oraz tui. Pobrałam odnóżki, jak radzono końcówkę każdej moczyłam przez 24 godziny w preparacie, posadziłam. Wiem, że powinnam zrobić próbę porównawczą bez ukorzeniacza, ale te przeprowadzałam co roku. Przy rozmnażaniu hortensji mam 100 proc. ukorzenionych roślin niezależnie, czy jest to odnóżka zdrewniała, czy zielona – na przełomie lipca i sierpnia odcinam wybrane gałązki, usuwam liście poza najwyższą górną parą, w której każdy skracam o połowę, wkładam w wodę zanurzając do ¼, ustawiam w cieniu na północnym parapecie i po 2 tygodniach pojawiają się pierwsze korzenie, po 2 następnych przesadzam ostrożnie do doniczki. W tujach mam gorsze wyniki: nie ukorzenia się ok. 1/5 – w połowie lipca z górnej części drzewka odcinam 25 cm gałązki, usuwam boczne i bez użycia ukorzeniacza wsadzam wprost do gruntu na zacienioną grządkę, przykrywam folią dla utrzymania wilgotności. 



Za to w magnoliach odnoszę same porażki – mimo różnych prób - z gotowymi ukorzeniaczami i bez - nie udało mi się ukorzenić odciętej gałązki, dlatego robię odkłady. 

Czy ten naturalny ukorzeniacz z wierzby był skuteczny? W moim przypadku nie pomógł rozmnożyć magnolii, dla tui nie miał żadnego znaczenia, a hortensje wysadzone do doniczki padły. Szkoda było mojego czasu i wierzby.

Komentarze

  1. Super, że przeprowadziłaś taki test :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie udalo ci sie bo zrobilas ukorzeniacz z wierzby ktora kwitnie. Ukorzeniacz nalezy przygotowac z samych galazek zdrewnialych , bez zielonych czesci pobranych w okresie kiedy wierzba nie kwitnie. Gdy kwitnie wierzba wytwarza antagoniste auksyn a wiec substancje ktora hamuje ukorzenianie. Ukorzeniach z wierzby dziala ze względu na te wlasnie naturalne hormony -auksyny. 2h moczenia to za krotko. 2 h nalezy podgrzewac a pozniej conajmniej 24h powinno jeszcze odstac przed odcedzeniem. Plyn powinien byc brunatny i lekko żelowaty. Moze miec nieprzyjemny zapach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dziękuję za przepis, wykorzystam i mam nadzieję, że tym razem uda mi się rozmnożyć magnolie! Rzeczywiście zrobiłam ukorzeniacz z zielonych gałązek i wyszło jak opisałam. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesuje mnie ten temat, bo staram sie (na razie bez powodzenia) ukorzenić pędy m.in. oliwnika, którego nie jest łatwo. Więcej o willow water można wyczytać na amerykanskich stronach. Podobno najlepiej pozyskać gałązki na przedwiośniu. Roztwór można zamrozić a postawiony w lodówce może posłużyć przez kilka tygodni

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz